10 Alasan Untuk Tidak Minum Soft Drinks (Air Berkabonat)


1. Air berkarbonat menyerap air di dalam badan kita.  ia tidak membekalkan air untuk badan kita, tetapi memakannya.  Memproses kadar gula yang tinggi dalam air berkarbonat memerlukan sejumlah besar air di dalam badan kita.  Untuk menukar air ini, anda harus minum 8-12 gelas air untuk setiap gelas air berkarbonat yang anda minum.


2. Air berkarbonat tidak pernah menghilangkan dahaga anda, kerana bukan air yang diperlukan badan anda.  Dengan tidak membekalkan air ke badan kita secara berterusan akan menyebabkan badan kita mudah terhidrat, yang melemahkan badan.  Oleh itu, ia akan melemahkan sistem imun dan menyebabkan pelbagai penyakit.


3. Tahap fosfat yang tinggi dalam air berkarbonat dapat memusnahkan mineral penting dalam badan.  air berkarbonat dapat memusnahkan mineral penting dalam badan.  Kekurangan mineral yang serius boleh akibatkan Penyakit Jantung (kurang magnesium), Osteoporosis (kurang kalsium) dan banyak lagi.  Sebilangan besar vitamin tidak berfungsi di dalam badan tanpa kehadiran mineral.


4. Air berkarbonat dapat membersihkan karat pada bumper kereta atau benda logam lain.  Bayangkan apa yang akan berlaku pada fungsi pencernaan dan organ tubuh yang lain.


5. Jumlah gula yang tinggi dalam air berkarbonat menyebabkan pankreas menghasilkan sejumlah besar insulin, yang mengakibatkan peningkatan kadar gula dalam tubuh.  Lebihan dan kekurangan gula dan insulin boleh menyebabkan diabetes dan penyakit yang berkaitan dengan ketidakseimbangan dalam badan.  Keadaan ini boleh mengganggu pertumbuhan anak yang boleh menyebabkan masalah kesihatan sepanjang hayat.


6. Air berkarbonat sangat mempengaruhi pencernaan.  Kafein dan jumlah gula yang tinggi akan menghentikan proses pencernaan.  Ini bermaksud bahawa badan sama sekali tidak menyerap nutrien dari makanan yang baru dimakan, bahkan yang telah dimakan beberapa jam sebelumnya.  Sekiranya anda makan kentang goreng akan memakan masa berminggu-minggu untuk dicerna.  Jadi tidak ada yang lebih buruk daripada air berkarbonat yang dapat kita simpan di dalam badan.


7. Air berkarbonat mengandungi aspartam, yang berkaitan dengan kemurungan, insomnia, penyakit neurologi dan banyak penyakit lain.  FDA telah menerima lebih dari 10,000 aduan pengguna terhadap aspartam, 80% daripadanya mengadu tentang aditif makanan.


8. Air berkarbonat sangat masam (asam), sehingga dapat menghakis kaleng aluminium dan dapat melembutkan tin jika disimpan terlalu lama.  Semua pesakit Alzheimer mempunyai tahap aluminium yang sangat tinggi di otak.  Logam berat di dalam badan boleh menyebabkan gangguan saraf dan penyakit lain.


9. Air berkarbonat sangat masam: Tubuh manusia secara semula jadi mempunyai pH 7.0.  Air berkarbonat mempunyai pH 2.5 yang bermaksud anda memasukkan sesuatu asid ratusan ribu kali lebih banyak ke dalam badan anda!  .  Air berkarbonat dan makanan berasid lain mengumpulkan lebihan asid di dalam badan yang terkumpul di sendi dan di sekitar organ badan.  Contohnya, pH badan pesakit barah atau arthritis selalu rendah.  Semakin teruk penyakit seseorang semakin rendah pH tubuhnya.


10. Jangan sekali-kali berfikir untuk menghirup air berkarbonat semasa anda demam, selsema atau apa sahaja.  Air berkarbonat akan menyukarkan badan untuk melawan penyakit ini.