16 Ciri Suami Pilihan


1. Solat wajib cukup 5 waktu.

2. Ada kerja gaji RM2000-4000, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi dengan minyak, boleh hantar ke tempat kerja.  Rezeki luaran dapat dikongsi bersama, bukan rezeki batin je tau.

3. Ada kenderaan: motor kapcai cantik.  honda EX5 dengan 2 helmet.  Basikal juga boleh dilakukan, tetapi bosan mendayung dari Bangsar ke KLIA.  Sebaiknya kereta, kerana kemudian saya ingin membawa isteri hamil ke klinik setiap bulan.

4. Lulus peperiksaan sekolah rendah fardhu ‘ain.  Ini bererti bahawa anda boleh mandi dengan baik dan anda boleh mengajar isteri anda untuk mandi dengan betul, apalagi mandi yang lain.

5. Boleh membaca Al-Quran dan boleh mengajar Al-Quran walaupun setakat "Alif Ba 'Ta'" hingga Surah "Iqra 'Bismirabbikallazi Khalaq."

6. Jenis yang lurus, baik hati & baik hati, tidak menipu.  Tidak sampai saya menipu kata untuk pergi ke Mydin tetapi pergi ke jiran sebelah.

7. Dia memahami anda, anda memahami dia.  faham dengan sepenuh hati.  Bersesuaian dengan.  Pendapat berbeza tetapi boleh masuk.

8. Gedik menari di hadapan isteri dan anak-anaknya.  Di hadapan orang lain begitu sopan.

9. Jenis tidak buta cemburu sangat.  Cemburu seperti ini tidak mengapa, "Ehemm..banyak teman lelaki di pejabat .. Jangan lupa abang taw .."

10. Mempelajari tahap PMR tidak mencukupi, saya berjanji cara dia berfikir sudah matang dari belajar untuk memperoleh PhD.

11. Sekiranya dia agak pendiam, tidak menjadi masalah sehingga orang mengatakan bahawa mereka tidak bergaul dengan manusia lain.  Sekiranya dia banyak bercakap, tidak menjadi masalah sehingga dia memberitahu orang lain.

12. Dia juga malas untuk pergi ke masjid, tetapi dia juga pergi dua kali sehari sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak.

13. Walaupun saya tidak sering pergi ke kuliah agama, tetapi ketika saya menonton Youtube Ustaz Azhar Idrus mengajarkan bahawa sehingga saya lupa menonton bola.  Sekiranya ada kuliah di masjid wajah, dia adalah salah seorang penduduk kampung.

14. Adalah sukar untuk bersenang-senang bersama.  Sekiranya isteri menangis, dia menolong pangkuan isteri dan menenangkan diri.  Sekiranya isterinya sakit, tolong jaga dia dari malam hingga pagi.

15. Jenis senyuman selalu.

16. Saya tidak kelihatan awek cun, melihat isterinya je walaupun isterinya tidak cun.