Personaliti Mengikut Unsur Bumi

(1) Tanah = anak yang pertama, anak kelima, anak kesembilan
(2) Air = anak yang kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak yang ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak yang keempat, anak kelapan, anak kedua belas

TANAH

Sifat tanah dikaitkan sebagai sejenis Sense.  Ia tergolong dalam sifat kewanitaan.  Orang menghargai perkara-perkara material, hati, sabar, disiplin diri, berhati-hati, boleh dipercayai, tidak selamat, cekap, mempercayai hanya perkara yang dapat dicapai oleh pancaindera.

(JENIS PEMENANG: SYAHWAT, KERING)
Sedar akan harga diri, menilai bahan, menyebarkan, tabah, berdisiplin, berhati-hati, boleh dipercayai, tidak tegas, cekap, hanya mempercayai apa yang dapat dicapai oleh pancaindera, suram atau sedih, ditimbang oleh keperluan.  Berangin, cemas, tegas, tenang, putus asa, sunyi, tidak ramah, sunyi.  Badannya kurus, kurang tidur, tidak sabar menunggu jima ', selalu sihat, banyak kerja.


AIR

Sifat air dikaitkan dengan jenis Perisa.  Ia tergolong dalam sifat feminin.  Lembut, dalam perasaannya, penyayang, paksaan, pengecut, berangin, berimaginasi, terdedah kepada penyeksaan atau teguran, rahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

(JENIS MERASA: BERPIKIR, basah)
Lembut, mendalam, penyayang, pengecut, berangin, berimaginasi, mudah terluka, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, damai, terkawal, boleh dipercayai, sabar, tenang  .  Badannya gemuk, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan sedikit kurang memahami.


API

Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kemampuan untuk mengetahui sesuatu melalui bisikan hati).  Ia dikelaskan sebagai maskulin.  Egois, agung, bersemangat tinggi, berdaya saing, memerlukan ruang, kekanak-kanakan atau tidak matang, keras hati, cenderung tidak sensitif terhadap sesuatu, sentiasa bersedia untuk memulakan sesuatu yang baru dan berisiko, dapat melihat kemungkinan masa depan.

(JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)
Egois, agung, semangat tinggi, berdaya saing, memerlukan ruang, kekanak-kanakan atau lurus, penuh harapan, cenderung tidak peka, selalu bersedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, dapat melihat kemungkinan baru, yang tidak difikirkan oleh orang lain.  Perasaan, gelisah, agresif, mudah terangsang, mudah dicuba, menarik, optimis, aktif.  Pekerjaannya segera, rentaknya cepat, jantungnya cerah, badannya panas, kurang tidur.


ANGIN

Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir.  Ia dikelaskan sebagai maskulin.  Lelaki ini berpegang teguh pada teori, tidak mudah terpengaruh dengan pendapat orang lain, objektif, rasional, sukar terlibat dalam emosi, menghargai kebolehan intelektual, menginginkan kebebasan, mempunyai mentaliti yang senang, menyukai fakta dan angka.

(JENIS PIKIRAN: JENIS, DINGIN)
Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam masalah emosi, kebolehan intelektual yang dinilai tinggi, keperluan untuk bebas, mentaliti dipandang ringan, menyukai fakta dan angka.  Mudah bergaul dengan, boros, bercakap, responsif, senang diajak berbual, bersemangat, tidak menghakimi, pemimpin.  Badan nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.

  ** Pernyataan di atas hanyalah kajian teori ahli falsafah -