Fakta tentang Bruce Lee

1. Bruce Lee mengalami kecacatan kongenital di mana satu kaki panjang dan satu buah zakar besar.

2. Bruce Lee sebenarnya memakai spek mata tebal, dan dia menggunakan kanta lekap.  Ternyata di Amerika, kanta lekap sudah wujud pada masa itu.

3. Bruce Lee bukan 100% Cina, ibu Grace Lee campuran Cina & Jerman, jadi Bruce Lee mempunyai 1/4 darah Jerman

4. Bruce Lee pertama kali muncul dalam sebuah filem pada usia 3 bulan.  Dia dibawa ayahnya, Opera Cina terkenal untuk muncul dalam filem pertamanya

5. Dalam lelongan di mana surat tulisan tangan Bruce Lee yang bermotivasi sendiri berjudul "My Definite Chief Aim" dijual dengan harga AS $29,500.

6. Kelajuan pukulan Bruce Lee adalah 1/500 saat dari jarak 1 meter ke sasarannya.

7. Bruce Lee adalah orang yang sangat kuat, dia boleh melakukan 50 pull up dengan satu tangan.  Bolo Yeung (aka Chong Li), yang begitu besar, tidak pernah menang melawan Bruce Lee.

8. Bruce Lee boleh melakukan push up satu tangan dengan hanya 2 jari (telunjuk dan ibu jari) dan kadang-kadang dengan dua tangan hanya menggunakan ibu jari

9. Bruce Lee mempopularkan teknik 'satu inci pukulan', iaitu meninju dari jarak 1 inci dalam karate kejohanan, dia mempraktikkannya kepada juara judo Jepun yang beratnya 100 kg.  Judo Jepun ditumbuk pada jarak 1 inci sehingga kedua kakinya jatuh ke lantai. (baru tahu hehehe)

10. Pada usia 13 tahun, Bruce Lee belajar dengan Yip Man (filem ip man tu) untuk belajar Wing Chun

11. Terdapat 3 orang pelajar Bruce Lee yang telah memenangi Juara Karate Dunia: Chuck Norris, Joe Lewis dan Mike Stone.

12. Di Amerika Bruce Lee mengajar kung fu kepada semua bangsa tanpa pilih kasih, kerana itu dia ditentang oleh sekolah kung fu yang lain dengan tuduhan membocorkan rahsia Seni Bela Diri Cina kepada bangsa lain.  Bruce Lee menerima tentangan dan menewaskan wakil kolej dalam masa 3 minit.  Menurut Bruce Lee, perlawanan harus berakhir dalam beberapa saat.  Sejak itu dia berlatih lebih banyak lagi, dan muncul dengan konsep "Jeet Kune Do".

13. Filem Dragon The Bruce Lee Story oleh Jason Scott Lee adalah filem yang tidak menggambarkan kisah sebenar Bruce Lee dengan betul.  Dalam filem itu Bruce Lee ditendang di belakang sehingga dia lumpuh dan akhirnya duduk di kerusi roda.  Sebenarnya, kecederaan Bruce Lee disebabkan oleh terlalu banyak bekerja dan menyebabkan kecederaan saraf tunjang, dan dia tidak pernah benar-benar duduk di kerusi roda.

14. Semasa dia pulih dari kecederaan tulang belakangnya selama 6 bulan, dis telah memulis buku "Tao of Jeet Kune Do" dan mendapat sambutan ramai.

 15. Waktu sebelum kematian Bruce Lee, pa qua (sejenis azimat yang dipercayai menangkis roh jahat) di rumah Bruce Lee jatuh sakit.