22 panduan selamatkan rumah dari perompak


(1) Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu berseorangan (Mereka boleh menggunakan kanak-kanak sebagai tebusan).


(2) Sorok semua pisau yang berada di dapur sebelum tidur. menurut polis mereka akan mencari pisau terlebih dahulu sebelum mencuri untuk merompak.


(3) Sekiranya paip air didengar / dilihat di luar rumah terbuka pada tengah malam (12:00 ke atas), jangan tinggalkan rumah untuk menutup paip kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu di luar pintu masuk 


(4) Beritahu anak-anak jika mereka ingin pergi ke tandas (jika tandas jauh) pada tengah malam, bangunlah ibu bapa untuk bersama mereka.


(5) Jangan simpan barang kemas di almari pakaian (Cara lama ...).


(6) Bawa penggera kereta bersama-sama ketika tidur, sekiranya bangun di tengah malam, cuba hidupkan dan matikan lagi untuk menakut-nakutkan pencuri (Menunjukkan kita selalu waspada).


(7) Tekan butang merah penggera kereta anda jika anda mengesyaki pencuri telah memasuki rumah.


(8) Sekiranya anda melihat orang-orang yang agak pelik dan asing di kawasan rumah anda, sila dapatkan plat nombor motosikal / kereta mereka (Biasanya menunggang motosikal dan mereka biasanya dua, setiap kali kami melintas di depan mereka, mereka akan tunduk  kepala mereka).


(9) Pesan kepada jiran, jika ada yang datang ke rumah kami dan mengaku bahawa saudara-mara kita berniat untuk mengambil barang, jangan mengizinkan, berikan nombor telefon pejabat anda kepada jiran supaya mereka dapat menghubungi kita semula.


(10) Semasa tidur, pastikan phone berada di sisi anda bagi memudahkan anda membuat panggilan kecemasan sekiranya anda merasakan kehadiran pencuri di rumah anda.


(11) Mempunyai senarai nombor telefon kecemasan seperti polis kawasan anda, bomba kawasan anda, 999 atau sebagainya.  Pastikan nombor ini disimpan di dalam telefon bimbit anda.  Sekiranya boleh, hafal nombornya.  Ini memudahkan anda membuat panggilan telefon.


(12) Sekiranya anda mampu, pasang alat pengesan pencuri rumah atau penggera automatik.


(13) Lampu teras & lampu belakang harus dipasang secara automatik pada waktu malam, baik ketika kita di rumah atau bercuti.


(14) Jika cuti panjang, minta tetangga mengumpulkan surat-surat tersebut di peti surat.  Peti mel yang lengkap membantu pencuri menyedari ketiadaan tuan rumah.


(15) Jika kawasan anda rentan terhadap pencurian, buatlah permohonan rasmi dari Balai Polis terdekat sehingga ada petugas polis untuk rondaan biasa di daerah anda.


(16) Kereta Proton adalah yang paling senang dicuri.  Sekiranya kereta anda baru, sekurang-kurangnya anda perlu mengunci gear & stereng sebelum tidur (Sebenarnya ia masih boleh dicuri, tetapi berjaya melambatkan pencuri).


(17) Sekiranya ada gadis, lebih baik mengunci pintu bilik dari dalam (Kerana ada pencuri yang mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu mempunyai kunci pendua sekiranya berlaku kebakaran.


(18) Sekurang-kurangnya menyimpan tongkat hoki atau besbol di bawah katil anda untuk melindungi diri anda daripada pencuri ganas.


(19) Jangan meletakkan kunci di bawah pasu bunga / kotak surat / balok pintu / tepi tingkap semasa keluar (Pencuri telah lama mengetahui taktik ini ...).  Lebih selamat diberikan kepada jiran yang kita kenal dengan baik.


(20) Sekiranya menyewa rumah baru pastikan anda menukar gembok baru, siapa tahu bekas penyewa lama menyimpan kunci pendua.


(21) Kurangkan pendedahan dan hubungan anda dengan pekerja asing.


(22) Pastikan keadaan selamat sebelum membuka pintu (Tidak kira siang atau malam, terutama kembali selepas jam 11:00 malam).