10 barang yg tak elok simpan dalam kereta selalu


1) Ubat

Sebarang jenis ubat, terutamanya pil yang diperoleh dari doktor tidak boleh disimpan di dalam kenderaan.  Apabila cuaca panas, suhu di dalam kenderaan juga meningkat sehingga mengubah struktur molekul dalam ubat.  Kesannya, keberkesanan ubat akan berkurang.


2) Botol air plastik

Plastik diperbuat daripada produk sampingan petroleum!  Penyelidik Jerman juga menemui bahan yang disebut 'endocrine disruptor' di dalam botol polyethylene terephtalate (PET).  Bahan-bahan ini berpotensi mencabar estrogen dan hormon pembiakan lain dalam tubuh manusia.  Oleh itu, apabila terdedah kepada cuaca panas (daripada disimpan dalam lingkungan suhu bilik), bahan berbahaya dalam botol plastik akan larut dan meresap ke dalam air.

  
3) Cermin mata

Anda terkejut bukan?  Sejauh ini kami menyimpan cermin mata, terutamanya cermin mata hitam di dalam kenderaan untuk memudahkan penggunaannya pada waktu siang.

Tetapi adakah anda menyedari bahawa setelah hanya beberapa penggunaan, bingkai dan pelindung cermin mata anda mengalami perubahan bentuk?

Bingkai cermin mata diperbuat daripada plastik, asetat atau nilon.  Kesannya, cermin mata anda akan longgar ketika dipakai.

  
4) Semburan rambut

Bukan hanya semburan rambut, tetapi juga barang yang mudah terbakar tidak boleh ditinggalkan di dalam kenderaan.

Anda sendiri tahu kesannya bukan?  Ia akan meletup dan membahayakan keselamatan kenderaan.

  
5) Telefon Pintar

Peranti elektronik seperti telefon pintar, pemain MP3, iPad dan semua klusternya juga tidak boleh ditinggalkan di dalam kenderaan.

Haba yang terkumpul di dalam kenderaan akan merosakkan fungsi alat elektronik anda terutamanya bateri.

Oleh itu, jangan membuat bising sekiranya jangka hayat bateri anda lebih pendek jika anda tergolong dalam individu yang sering meninggalkan telefon pintar di dalam kenderaan.

  
6) Lighter

Apabila cuaca panas, cahaya yang ditinggalkan di dalam kenderaan boleh mengundang bahaya.  Walaupun kecil, ia boleh meletup kerana tekanan kerana kenaikan suhu di dalam kenderaan.  Akibatnya, kaca depan anda mungkin retak atau meninggalkan lubang di tempat duduk.

  
7) Wangian

Jangan tinggalkan minyak wangi di dalam kenderaan.

Suhu panas di dalam kenderaan akan menguap aroma dari minyak wangi.  Jadi minyak wangi bertukar menjadi minyak tanpa minyak wangi.

  
8) DVD

Cakera video digital (DVD) bukan benda asing di dalam kenderaan.  Biasanya kita akan menyimpan movie kegemaran kita di ruangan yang terletak di tempat duduk penumpang hadapan.

Tetapi tahukah anda bahawa jika disimpan terlalu lama di dalam kenderaan dan terdedah kepada cuaca panas, ia akan melengkung (lekuk)?  Kemudian anda kena beli DVD baru untuk menggantikan DVD yang rosak.

  
9) Gincu

Wanita sangat suka meninggalkan solek di kenderaan, terutamanya gincu.  Kebiasaan mesti dikikis kerana gincu mudah meleleh apabila terdedah kepada cuaca panas.

  
10) Surat dan dokumen alamat

Sebarang surat atau dokumen (bil elektrik atau air) sering ditinggalkan di dalam kenderaan.

Anda perlu berhati-hati kerana kesalahan kecil ini boleh membawa akibat.  Surat dan dokumen lengkap dengan alamat dan maklumat peribadi termasuk nombor kad pengenalan mesti dielakkan daripada disimpan di dalam kenderaan.

Sekiranya kenderaan anda dipecah masuk atau dicuri oleh pencuri, maklumat penting seperti itu cenderung disalahgunakan.

  
# Penyelesaiannya adalah dengan membeli kereta putih atau silver..atau memasang tinted paling mahal agar kereta tidak menjadi panas.