Bukan Sekadar Hiburan Semata-Mata

Jangan Tidur Dengan Kipas Angin Menghadap Wajah Kita. Kenapa?

 

Cubalah bernafas di dalam kereta yang di bawa laju dengan jendela terbuka. Anda mungkin akan sukar bernafas kerana cepatnya aliran angin. Angin kencang dari kipas angin diarahkan ke muka kita pun akan menyebabkan fenomena yang sama. Kerana aliran udara sangat laju, kita tak boleh menyedut oksigen yang kita perlukan sehingga akan timbul gejala sukar bernafas. Lebih parah lagi kalau kita tidur menggunakan kipas angin yang arah anginnya menghadap ke wajah kita di dalam bilik dengan semua tingkapnya tertutup, kerana suhu tubuh kita akan menurun.

Pada dasarnya, waktu tidur suhu tubuh kita akan menurun perlahan-lahan. Nah, angin dari kipas angin akan membuat suhu tubuh kita semakin turun, nafas dan denyut jantung kita akan menurun perlahan-lahan. Nah, angin dari kipas angin akan membuat suhu tubuh kita semakin turun, nafas dan denyut jantung kita melambat, serta tekanan darah kita pun menurun. Fenomena ini sama seperti saat kita masuk ke air sejuk untuk tempoh yang lama, yang boleh menyebabkan jantung kita tidak boleh bekerja dan fungsi pernafasan kita lemah, dan akhirnya boleh menyebabkan kematian.

Dengan kata lain, kalau kita tidur di dalam bilik dengan semua tingkapnya tertutup dan kipas angin terpasang, serta kipas anginnya menghadap tepat ke wajah kita, ia boleh mengakibatkan kematian kerana hal itu membuatkan kita sukar untuk bernafas, kekurangan oksigen, serta membuatkan suhu tubuh kita menurun. Kerana itu, kalau pada musim panas kalau kita ingin tidur dengan kipas angin terpasang, pastikan tingkap bilik kita terbuka dan peredaran udara di bilik kita baik, dan kipas anginnya tidak dipasang terlalu kuat.
Tag : Info
Back To Top