Petua Menghilangkan Bau Durian



Bau rokok dan durian sukar dihilangkan, terutama di kawasan tertutup seperti di bilik dan but kereta.  Kadang kala, bau durian di but kereta boleh ditinggalkan selama berminggu-minggu walaupun duriannya sudah tiada.  Ada beberapa cara untuk menghilangkan bau-bauan ini.


 Kaedah Pertama

Letakkan semangkuk cuka di kawasan yang berbau busuk (contohnya bilik / kereta).  Cuka akan bertindak menyerap bau yang tidak menyenangkan.


 Kaedah Kedua

 Letakkan semangkuk serbuk penaik (Baking Soda) di kawasan yang tidak berbau (contohnya bilik / kereta).  Serbuk penaik akan menyerap bau yang tidak menyenangkan.

Sekiranya aroma melekat di permaidani, anda boleh menaburkan serbuk penaik di permaidani anda.  Biarkan serbuk penaik selama 30 minit.  Kemudian, anda boleh mengosongkan serbuk penaik. Kaedah ini juga boleh digunakan untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dari tempat duduk kereta, sofa, tilam dan lain-lain.


 Kaedah Ketiga

Letakkan beberapa keping roti putih (roti sandwic) di kawasan yang berbau busuk.  Biarkan roti di sana selama 1 atau 2 hari.  Pasti bau akan hilang semasa meresap ke dalam roti.

Kaedah ini terbukti berkesan ketika saya mencubanya dengan memasukkan roti ke dalam kereta baru saya dalam "spray" / repaint.  Saya menutup semua tingkap dan meninggalkan roti di dalam kereta selama 2 hari.  Akibatnya, bau cat yang tidak menyenangkan telah hilang sepenuhnya dari dalam kereta.


 Kaedah Keempat

 Letakkan arang di kawasan yang berbau busuk.  Arang akan menyerap semua bau ini.


 Kaedah Kelima

Sekiranya bau tidak melekat di tangan anda, dan tidak hilang ketika dicuci, anda boleh mencuci tangan dengan jus lemon / oren.  Gosokkan tangan anda ke dalam jus.  Kemudian, basuh tangan anda dengan sabun dan air.  Akhirnya, lap tangan anda dengan kain yang dilap dengan cuka….


Kaedah Keenam

Beli Febreze dan semburkan jer la.  Ini juga berkesan.


 Jadi, semoga ada faedahnya.