10 perkara mengenai orang politik yang mungkin anda tidak tahu


1. Di peringkat global, kerjaya Politikus adalah antara kerjaya yang dikategorikan sebagai tidak boleh dipercayai.  Kerjaya seorang wartawan lebih dipercayai daripada seorang ahli politik.

2. Politik mempunyai pemikiran yang hampir sama dengan usahawan.

3. Politik mempunyai satu tujuan utama iaitu mempengaruhi minda pengundi untuk memilihnya atau partinya.

4. Politik akan berusaha mempengaruhi pemikiran pengundi.  Sama seperti pengusaha cuba mempengaruhi pemikiran prospek untuk membeli produk.

5. Ahli politik juga melakukan aktiviti seperti usahawan, terutama mengklasifikasikan pengundi dan mengkaji tingkah laku & psikologi pengundi.

6. Ahli politik juga melakukan proses pemasaran & penjenamaan.  Contohnya, logo parti, penampilan, cara bercakap dll.

7. Pengundi yang ditakuti oleh ahli politik adalah orang yang membuat penilaian.  Manakala pengundi pilihan adalah pengundi yang menyokong tanpa banyak berfikir.

8. Ahli politik juga memerlukan media promosi dan tujuan utama ketika menggunakan media promosi ini adalah untuk menunjukkan bahawa parti lawan tidak layak memerintah & parti yang dia layak memerintah.

9. Negeri atau kubu kuat atau 'simpanan tetap' sangat digemari oleh ahli politik kerana pemikiran pengundi di sana sukar diubah.

10. Politik juga seperti usahawan yang cuba memahami pengundi melalui soal selidik.  Di sana mereka biasanya melakukan kesalahan dalam memahami keperluan pengundi.



kesimpulan : jangan salahkan orang politik 100% dah kerja dia macam tu...