Penjelasan Ringkas Hubungan Teori Kuantum dan Teleportasi

Terdapat banyak salah faham mengenai teleportasi yang dikaitkan dengan teori kuantum. Terutama jika dikatakan secara ilmiah terbukti adanya teleportasi, berkaitan dengan suatu peristiwa.

Bukannya peristiwa ini tidak mungkin berlaku, tetapi sepertinya ada salah faham mengenai ungkapan "teleportasi yang terbukti secara ilmiah".


Kuantum Mekanika

Fenomena Quantum Entanglement adalah sebahagian dari Kuantum Mekanika, tidak boleh dikelirukan dengan teori relativiti Einstein.

Sekiranya nama Einstein disebut dalam perbincangan Quantum Entanglement, itu kerana Einstein sebagai ahli fizik juga terlibat dalam perbincangan yang berkaitan dengan kuantum mekanika.

Teori relativiti, membincangkan hubungan antara ruang dan masa.

Kuantum Mekanika, yang berkaitan dengan tingkah laku zarah pada tahap subatomik, memperlihatkan tingkah laku yang "unik" dan "membingungkan" kepada saintis.


Quantum Entaglement

Salah satu tingkah laku "unik" dan "membingungkan" dari zarah sub atom adalah Quantum Entanglement, yang hanya berlaku pada fenomena ini: Apabila sepasang zarah, dengan cara yang sukar dijelaskan, menjadi pasangan, atau bercantum. Setelah bercantum, walaupun kedua-dua zarah dipisahkan di dua tempat yang berbeza, keduanya masih saling berkaitan dan tidak dapat dijelaskan bagaimana ia saling mempengaruhi.

Apabila zarah di satu tempat mengubah sifat, zarah pasangannya juga akan berubah.

Contohnya di makmal fizik di selangor, terdapat dua sub zarah atom, kita namakannya zarah A dan zarah B. Kedua-dua zarah ini kadang-kadang boleh berubah menjadi positif, kadang-kadang negatif.

Dengan satu cara, kedua-dua zarah ini "bercantum" ketika proses ini dijalankan, zarah A dan B keduanya positif.

Setelah keduanya bercantum, zarah A diletakkan di Selangor, sementara zarah B dibawa ke makmal fizik lain di KL.

Partikel A di Selangor akan diusik, sementara partikel B di KL dikawal dalam keadaan tertentu sehingga tiada yang dapat mengganggu partikel B.

Sekarang, ini adalah bahagian menarik dari Quantum Entanglement.

Apabila zarah A di Selangor ditukar menjadi negatif. Partikel B di KL juga menjadi negatif. Apabila zarah A di Selangor berubah menjadi positif, zarah B di KL juga menjadi positif.

Inilah fenomena Quantum Entanglement, bahawa apabila dua zarah telah bercantum, kemudian dipisahkan hingga ditahap tertentu, ia masih saling mempengaruhi.

Ketika pasukan saintis membuktikan fenomena Quantum Entanglement ini, hasil penyelidikan mereka juga dikemukakan di sidang media dengan tajuk yang cukup mengejutkan dengan menggunakan istilah "teleportasi", yang kemudian disalah erti oleh orang biasa.

Apabila mereka mendengar kata teleportasi, apa yang dibayangkan oleh sesetengah orang, zarah itu dipindahkan dari satu titik dan muncul pada titik yang lain.

Oleh itu, berhati-hatilah dengan istilah "Teleportasi terbukti secara saintifik". Kerana apa yang di teleport adalah "maklumat".

Apa yang berlaku ialah sifat zarah yang diamati di satu lokasi tiba-tiba berubah, bermakna pasukan lain telah mengubah sifat zarah pasangannya di lokasi lain.

Jadi bagaimana dengan teleportasi seperti yang dibayangkan dalam filem Star Trek?

Apabila seseorang atau benda dapat bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain dalam sekelip mata.

Ideanya adalah, mengimbas semua data subatom yang ada dari seseorang yang dijelaskan di lokasi A, menghantar maklumat tersebut ke lokasi B (lokasi yang ditetapkan) dan kemudian disusun semula semua maklumat subatom menjadi seseorang yang lengkap, hidup, dan hampir sama seperti orang di lokasi A tadi.

Bolehkah ia berlaku? Boleh. Sekiranya kita mempunyai pasangan zarah yang cukup, yang bermaksud bahawa maklumat mengenai seseorang atau benda, ia dapat dihantar sepenuhnya ke lokasi lain dalam sekelip mata (tanpa ada yang terlewat).

Masalah yang timbul dengan idea diatas.

Sekali lagi mesti diingatkan, bahawa unsur kuantum sudah mengandungi sepasang zarah dari awal.

Bukan satu zarah bergerak, tetapi dua zarah berpasangan. Maklumat perlu dikirim dari satu lokasi ke lokasi lain tanpa perbezaan waktu.


Masalah pertama:

Zarah mesti dicantumkan terlebih dahulu, kemudian fenomena Quantum Entanglement dapat diperhatikan. Oleh itu, jika anda ingin melakukan teleport, setelah dua zarah bercantum, maka satu zarah akan menuju ke tempat lain yang menjadi tempat tujuannya.

Setelah dipisahkan, mereka dapat melihat "teleportasi" dari titik A hingga titik B.

Sebagai contoh, jika anda ingin "teleport" dari titik A ke titik C, maka zarah-zarah pada titik B mesti dibawa ke titik C.


Masalah kedua

Katakan kita telah melengkapkan pasangan zarah seseorang di lokasi A, kemudian meletakkan pasangan zarah orang itu di lokasi B.

Semasa melakukan proses teleportasi, adakah anda menggambarkan orang yang berada di lokasi A, sehingga orang menjadi sub partikel? Atau adakah membiarkannya tanpa di uraikan?

bukankah orang ini di A akan "mati"?  Digantikan dengan hasil cantuman semula di lokasi B?

Atau jika tidak diuraikan, jika bukannya teleport, apa yang sebenarnya berlaku adalah proses pengklonan? Kerana dalam Quantum Entanglement, apa yang dikatakan sebagai teleportasi adalah maklumat, bukan partikel itu sendiri.


Masalah ketiga

Masih berkaitan dengan masalah kedua, jika anda sudah teleport, adakah ia orang yang sama, atau klon dari orang itu?

Anda boleh berfikir, siapa saya? Adakah saya = badan saya? Sebenarnya, badan terdiri daripada ratusan ribu sel, yang kebanyakannya mati dan digantikan oleh sel baru.

Saya = pemikiran saya?  Sekiranya teknologi mungkin untuk menyalin semua kandungan otak anda ke dalam A.I (manusia robot)

Adakah ketika itu A.I.  akan menjadi saya?

Ada beberapa perkara yang perlu diperbaiki sebelum anda mengatakan bahawa ia adalah fakta.