Tokamak HL-2M Matahari Buatan China

Matahari adalah bintang dan merupakan pusat sistem suria, di mana Bumi kita berada. Sebenarnya, terdapat banyak bintang di alam semesta yang memancarkan cahayanya sendiri seperti matahari, misalnya UY SCUTI dan juga Stephenson-18. Bintang-bintang ini diciptakan melalui proses semula jadi yang dikehendaki oleh Pencipta Nya.

Matahari memainkan peranan penting dalam kehidupan ekosistem di dalamnya seperti manusia, tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Sekiranya Matahari tiada, mungkin manusia tidak dapat hidup seperti sekarang ini, dan tumbuhan dan haiwan juga tidak dapat hidup.

Bercerita mengenai Matahari, ada Matahari tiruan yang berasal dari China. Pada mulanya, idea untuk membuat matahari tiruan muncul pada tahun 2006, ketika China (saintis China) mengembangkan reaktor peleburan nuklear yang menjadi permulaan kepada pembuatan matahari tiruan.

Hasrat China akhirnya dapat direalisasikan pada akhir tahun 2020. Reaktor peleburan nuklear, yang dianggap sebagai Matahari buatan China telah berjaya dicipta pada hari Jumaat, 4 Disember 2020. Sungguh canggih teknologi dari manusia.

Matahari tiruan ini kemudian dinamakan sebagai Tokamak HL-2M, yang dipasang di Chengdu, daerah Sichuan, China. Sebagai matahari tiruan, tentu saja Tokamak HL-2M tidak sesempurna matahari yang sebenarnya, tetapi Tokamak HL-2M ini dipercayai akan sangat berguna untuk manusia pada masa akan datang.

Dikatakan, Tokamak HL-2M mempunyai haba yang mencapai 10X cahaya matahari. Bagaimana ia boleh berlaku?  Sebabnya adalah kerana Tokamak HL-2M menggunakan medan magnet yang sangat kuat untuk mencairkan plasma panas yang boleh mencapai suhu> 150 juta °C.

 *info: suhu teras Matahari mencapai 15 juta °C.