5 Rahsia Tentang Albert Einstein.


1. Einstein pernah ditawarkan menjadi PM Israel kedua

Pada 2 November 1952, setelah kematian presiden pertama Israel, Chaim Weizman, Einstein ditawarkan jawatan presiden Israel berikutnya oleh pemerintah Israel, tetapi dia menolaknya. Einstein adalah seorang Yahudi dan sangat dihormati di kalangan orang Yahudi.


2. Einstein tidak pernah memakai stoking

Einstein tidak pernah memakai kaus kaki dalam hidupnya kerana baginya kaus kaki adalah kesakitan dan kerana kaus kaki selalu berlubang.  Dia juga berfikir, mengapa anda harus memakai stoking dan kasut ketika salah satu daripadanya cukup?


3. Einstein dan peti sejuk reka bentuknya

Ramai yang berpendapat bahawa Einstein hanyalah seorang saintis berdasarkan teori tetapi hanya sedikit yang mengetahui bahawa dia mempunyai pengetahuan yang sangat baik dalam sains secara praktikal.  Albert Einstein membuat peti sejuk setelah menghasilkan Teori Relativitinya, tetapi sayangnya penemuan ini tidak dikeluarkan kerana teknologi menjadikannya usang.


4. Einstein mempunyai anak yang tidak sah

Menurut kajian, Einstein menjalin hubungan sulit dengan kekasihnya Mileva Maric pada akhir tahun 1890. Sebelum berkahwin, Mileva Maric mengetahui bahawa dia hamil dan mereka memutuskan untuk menyembunyikan anak mereka yang tidak sah.  Nasib sebenar anak perempuan pasangan itu tidak diketahui, ada yang berpendapat bahawa anaknya meninggal dunia setelah menderita demam denggi dan ada yang menyatakan bahawa anaknya pulih dan dibesarkan sebagai anak angkat.


5. Einstein tidak pernah gagal dalam peperiksaan

Adalah lumrah bagi masyarakat apabila pelajar yang tidak mahir gagal dalam ujian atau peperiksaan, tetapi tidak ramai yang tahu bahawa Genius Abad ke-20 ini tidak pernah gagal dalam peperiksaan semasa awal persekolahannya kerana bahasa dan budaya.  Namun, kegagalan Einstein menjadi saintis yang hebat tidak semestinya membentuk kehidupan kita.  Inilah yang harus kita teladan, bangun dari kegagalan menjadi orang yang berjaya.