Teknik Jimat Polish Kereta??


Hari ini saya ingin berkongsi salah satu teknik yang dapat menjimatkan wang anda untuk masa yang lama.  Cara menjadikan kereta anda kalis air dengan cara yang mudah .. kalis air je tau tidak tahan banjir .. biasanya kereta kalis air ini biasanya kereta baru. Setelah melabur RM80 hingga 120 untuk polish kat car wash.  Tetapi menyakitkan, setelah 4-5 hari, kesan kalis air mula hilang keberkesanannya dan kereta anda mula berubah warna menjadi pudar.

Rahsianya adalah pelembut pakaian..tak kira la apa brand sekalipun.

Caranya ..


1. Basuh kereta anda sebersih mungkin

2. Bilas dengan air paip terlebih dahulu

3. Sediakan air dalam ukuran setengah baldi dan campurkan dengan pelembut penuh

4. Anda hanya mencelupkan larutan secukupnya dengan kain dan sapukan pada semua bahagian

5. kereta @ motosikal atau kenderaan lain yang mempunyai tayar dan diperbuat daripada besi.  Cermin juga perlu disapu.

6. Biarkan ianya melekat pada kenderaan anda sebentar.  Pada masa ini anda dapat melihat serta kesan langsung pada kenderaan anda.  Air yang melekat akan menjadi berbintik-bintik dan mengalir bersama dengan semua kotoran yang sebenarnya tidak mahu anda lihat di dalam kenderaan anda.

 7. Jangan tunggu ia kering sebelum anda ingin mengelapnya, sebaliknya lap dengan kain lembap yang bersih dan lap sehingga benar-benar kering.


Dengan cara ini anda sebenarnya telah 'menggilap' kereta anda dengan teknik yang berbeza seperti bengkel car wash kereta hari ini, tetapi berjaya mendapatkan hasil yang sama.

Anda juga boleh memasukkan larutan ini ke dalam tangki pengelap supaya hujan yang menetes di tingkap kereta anda seperti menuangkan air ke daun keladi.

Kelebihan pelembut ini adalah bahawa ia mesra besi, iaitu, ia tidak berkarat pada logam (baik untuk badan kereta dan pencair cecair cermin) kerana benda ini telah terbukti tidak merosakkan mesin basuh anda.

Semua pelembut pakaian selamat tanpa mengira cap kambing atau gajah.

Kepada anda yang benar-benar suka cara pelik janji jimat wang di tempat mencuci kereta, anda boleh mencuba teknik ini ..