Kenali Bahaya dan Pencegahan Psikosomatik

Psikosomatik adalah gabungan dua perkataan, iaitu mental (psyche) dan tubuh (soma). Sekiranya ditafsirkan, gangguan psikosomatik adalah keluhan fizikal yang timbul atau dipengaruhi oleh fikiran atau emosi, dan bukan oleh sebab fizikal yang jelas, seperti kecederaan atau jangkitan. 

Psikosomatik itu sendiri dapat dialami oleh semua peringkat umur. Bermula dari kanak-kanak hingga ke orang dewasa dan orang tua.

Jadi apa yang akan berlaku sekiranya seseorang itu psikosomatik?

 1. Sakit kepala atau pening.

 2. Sakit perut.

 3. Demam.

 4. Mudah letih.

 5. Sakit pada anggota badan (belakang, leher, pinggang, dll.)

 6. Berpeluh.

 7. Berdebar.

 Dan lain-lain


Walaupun kebanyakan kes psikosomatik dapat di pulihkan, tidak sedikit kes yang membawa maut. Kerana psikosomatik dapat mencetuskan atau memburukkan lagi penyakit yang dihidapinya sebelum ini.

1. Kejadian serangan jantung, pada orang yang sudah mempunyai sejarah penyakit jantung.

2. Sesak nafas, pada orang yang menghidap asma.

3. Pecahnya pembuluh darah, orang yang ada tekanan darah tinggi dan berkolesterol tinggi.

4. Kejang-kejang, berlaku pada orang penghidap epilepsi.

Dll bergantung pada penyakit kongenital yang dialami pesakit.

Persoalan yang timbul adalah, Mengapa tekanan perasaan pada fikiran mampu menyebabkan gangguan kesihatan fizikal seperti yang disebutkan di atas?

Jawapan Penyebab psikosomatik adalah tekanan dan kegelisahan yang berlebihan.  Ketika kita merasa cemas, gejala fizikal meningkat akibat aktiviti implan saraf yang dihantar dari otak ke seluruh bahagian tubuh, dan pelepasan adrenalin ke dalam aliran darah. Jadi pada hakikatnya, mental dan fizikal mempunyai hubungan dua hala yang kompleks.


Sebab & Gejala


Tabiat.

Hampir 90% penyakit dan sindrom / gangguan mental yang dialami oleh sebahagian besar masyarakat bermula dari kebiasaan orang itu sendiri. Tabiat atau perkara yang sering diulang mampu membentuk watak, perasaan, dan corak pemikiran seseorang.

Salah satu tabiat yang berisiko untuk psikosomatik adalah kebiasaan menangguhkan pekerjaan, mungkin kebiasaan ini sering dianggap sebagai perkara kecil atau remeh. Tetapi jika anda tahu, kebiasaan menunda-nunda kerja dapat meningkatkan risiko tekanan.

Selain itu, kebiasaan lambat tidur / bangun lewat boleh memburukkan keadaan fizikal dan mental anda. Oleh kerana psikosomatik berkaitan dengan mental dan fizikal, jadi otak memerlukan masa untuk berehat.

Perkara ini sangat biasa, kerana tidur lewat boleh disebabkan oleh beberapa faktor. Seperti memaksa kerja lebih masa atau mungkin hanya bermain games. Jadi yang biasanya menangguhkan waktu rehat atau waktu tidur yang tidak teratur, mula lah perbaikinya sedikit demi sedikit.


Sifat dan watak

Sifat dan perwatakan setiap orang berbeza bergantung pada corak dan kehidupan masing-masing. 

Beberapa contoh,

 1. Terlalu memikirkan sesuatu,

 2. Berdiam diri bila ada masalah,

 3. Ego dengan pemikiran sendiri tanpa menerima nasihat daripada orang lain,

 4. Pemikiran selalu negatif,



Pencegahan & Rawatan

Memberitahu rakan karib, boleh menjadi salah satu cara untuk mengurangkan beban pemikiran kita. Carilah rakan yang dapat memahami keadaan kita, walaupun mereka tidak dapat memberikan kesimpulan atau penyelesaian, sekurang-kurangnya menjadi pendengar yang baik.


Kenali diri sendiri

Mengetahui dan memahami diri kita sendiri, sangat penting untuk mengawal ego kita. Kenali kemampuan anda sendiri, sehingga keadaan anda sekarang. Jangan sekali-kali mengambil keputusan atau pekerjaan yang tidak dapat anda atasi sendirian. Dan akhirnya ia menjadi beban minda.


Kekuatan Diri

Kekuatan diri adalah cadangan positif yang ditujukan kepada diri sendiri. Yakin bahawa sesuatu dapat diselesaikan dengan baik, tanpa masalah. Elakkan berfikir terlalu jauh atau memikirkan perkara yang tidak semestinya akan berlaku. Oleh itu, daripada membebani fikiran kita, lebih baik tetap positif dan yakin.


Rawatan

Apabila seseorang sudah psikosomatik, doktor tidak hanya akan fokus untuk merawat keadaan mentalnya, kerana psikosomatik berkaitan dengan keadaan fizikal, mereka akan diarahkan untuk berunding dengan psikologi atau psikiatri, bergantung pada rawatan apa yang diperlukan.


Psikoterapi

Psikoterapi adalah jenis rawatan yang paling asas yang biasanya dilakukan oleh psikiatri atau psikologi.

Terdapat banyak kaedah dan teknik psikoterapi yang digunakan oleh ahli psikologi atau psikiatri. Jenis terapi yang akan digunakan biasanya disesuaikan dengan keadaan pesakit dan tindak balas pesakit terhadap psikoterapi.

 1. Terapi tingkah laku kognitif

 2. Terapi psikoanalitik dan psikodinamik

 3. Terapi interpersonal

 4. Terapi keluarga

 5. Hipnoterapi

 6. Dll

Untuk merawat masalah psikiatri, psikoterapi sering digabungkan dengan penggunaan ubat-ubatan, seperti antidepresion, antipsikotik, ubat kecemasan, dan pengawal emosi, bergantung pada diagnosis penyakit atau masalah psikiatri yang dialami pesakit.

Hasil keputusan psikoterapi akan berbeza bagi setiap individu. Jenis psikoterapi tertentu mungkin sesuai untuk seorang pesakit, tetapi tidak semestinya berkesan apabila digunakan pada pesakit lain. Oleh itu, pesakit disarankan untuk berjumpa dengan ahli psikologi untuk menentukan terapi yang sesuai untuk keadaan mereka.