7 Drama Jepun Terbaik Sepanjang Masa

Pada masa ini, drama Korea di Malaysia sangat digemari oleh para remaja.  Namun, sebelum kegemilangan drama Korea, ada juga drama Jepun yang terkenal (Dorama), walaupun tidak banyak.  Dorama atau J-Drama memang mempunyai ciri tersendiri, walaupun kurang popular berbanding drama Korea sekarang.  

Terdapat beberapa Dorama yang popular dan pernah di tayangkan di Malaysia dan boleh dikatakan peringkat Dorama terbaik sepanjang masa.


1. Oshin
Ini adalah Dorama yang sangat terkenal di Malaysia dan bahkan di seluruh dunia pada tahun 80-an.  Oshin adalah siri Asadora (drama pagi NHK) yang paling berjaya sepanjang masa dengan penilaian yang sangat tinggi.  Drama ini sangat memberi inspirasi dan memberi motivasi pagi kepada penonton.  Mengisahkan kehidupan Shin Tanokura dari akhir zaman Meiji hingga usia tuanya di era Showa.  Kehidupannya sejak kecil sangat miskin dan berkat perjuangannya, dia berjaya menjadi pengusaha pasar raya yang kaya raya.  Oshin juga telah disiarkan semula di TV berbayar Waku Waku Jepun beberapa tahun yang lalu.


2. Tokyo Love Story
Siri drama Tokyo Love Story dianggap sebagai salah satu Drama Jepun terbaik sepanjang masa untuk genre romantik.  Drama ini ditayangkan di Jepun untuk pertama kalinya pada tahun 1991 dan mendapat penilaian yang tinggi.  Cerita itu sendiri sebenarnya sangat sederhana, iaitu kisah cinta masa lalu yang mendamaikan tetapi dalam praktikalnya tidak sesederhana itu.  Dorama ini terkenal pada tahun 90an dan termasuk dalam Dorama yang legendaris.  Pada tahun 2020 Tokyo Love Story telah membuat pembikinan semula drama ini dengan menggunakan pelakon Jepun masakini.


3. Rindu-Rindu Aizawa
Bertajuk Le Naki Ko Rindu-Rindu Aizawa adalah Dorama yang pertama kali ditayangkan di Jepun pada tahun 1994. Kisah ini menyentuh hati penonton pada masa itu, yang menceritakan kisah seorang anak sekolah rendah bernama Suzu Aizawa, yang tinggal bersama ibu kandungnya dan ayah tirinya.  Drama ini cukup popular dan berjumlah 51 episod.


4. Great Teacher Onizuka (GTO)
Drama ini benar-benar unik kerana di adaptasi dari manga popular di Jepun dengan nama yang sama.  Siri GTO itu sendiri mempunyai dua versi, iaitu versi asli 1998 dan pembikinan semula 2012, kedua-duanya sama popular dengan ciri masing-masing.  GTO mengisahkan masalah pendidikan sekolah termasuk kes buli. Mengisahkan tentang seorang bekas anggota geng motosikal yang ditakuti, Onizuka yang diminta untuk menjadi guru di sekolah menengah.  Dia mendidik pelajar bermasalah dengan caranya sendiri dan mendekati emosi.


5. Hana Yori Dango (Boys Over Flowers)
Kisah asalnya adalah dari manga Jepun yang terkenal berjudul Hana Yori Dango.  Siri ini amat berjaya di Jepun, walaupun di luar Jepun, ia tidak begitu popular.  Mengisahkan Makino Tsukushi, seorang gadis miskin yang bersekolah di sekolah menengah mewah untuk mendapat biasiswa dan di sana dia mempunyai masalah dengan geng F4, sekumpulan pelajar lelaki yang mengawal sekolah itu.  kekuatan Dorama ini adalah gandingan pelakon antara Mao Inoue dan Jun Matsumoto sebagai Makino Tsukushi dan Domyuji Tsukasa.


6. One Litre of Tears
Dorama dengan genre kegelapan dan kesedihan dan ia merupakan kisah benar.  Menceritakan kisah seorang gadis remaja bernama Aya Kito yang menghidap penyakit yang jarang berlaku dan hidupnya tidak akan lama lagi.  Drama ini melonjakkan nama Erika Sawajiri sebagai salah satu pelakon wanita terbaik di Jepun. 


7. Hana Kimi
Dorama yang paling mencuit hati.  Mengisahkan seorang gadis remaja bernama Ashia Mizuki yang suka dan juga peminat Sano Izumi yang merupakan atlet pelajar lompat tinggi yang berjaya.  Di sebabkan kecederaan, Izumi tidak lagi bersemangat untuk menjadi atlet dan memutuskan untuk berhenti. Ashia Mizuki kemudian secara sengaja menyamar sebagai budak lelaki dan memasuki sekolah menengah lelaki Izumi. Ia tidak masuk akal, tetapi kelakar.

Rujukan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Japa...levision_drama