Asal Usul Animasi Boboiboy

Boboiboy

"Boboiboy" ialah siri animasi Malaysia yang dicipta oleh Nizam Razak dan diterbitkan oleh Animonsta Studios (juga dikenali sebagai Monsta). Siri animasi ini mula disiarkan pada tahun 2011. 

Boboiboy ialah siri yang ditujukan kepada kanak-kanak yang mengisahkan pengembaraan seorang kanak-kanak yang mempunyai kuasa besar dan kebolehan membahagikan dirinya kepada beberapa elemen. 

Siri ini bermula dengan watak utama BoBoiBoy bercuti ke pulau yang diuruskan oleh datuknya, Tok Aba, pada cuti sekolah. Di sana, dia bertemu dengan robot bernama Ochobot yang memberinya kuasa untuk membahagikan dirinya kepada tiga orang dengan tiga elemen berbeza: Boboiboy Halilintar, Boboiboy Angin, dan Boboiboy Tanah. Tidak lama kemudian, dia berhadapan dengan pelbagai penjahat yang ingin mengambil Ochobot dan menggunakan kuasanya untuk tujuan jahat. Siri ini menyerlah dengan penggunaan animasi 3D berkualiti tinggi, watak menarik dan cerita yang menarik dan mengandungi nilai positif. 

Boboiboy sangat popular di kalangan kanak-kanak di Malaysia dan juga di banyak negara lain termasuk Indonesia. Populasinya yang ramai menjana pelbagai produk terbitan seperti filem, mainan, permainan video dan media lain. "Boboiboy" telah diteruskan ke beberapa musim dengan pelbagai tajuk, termasuk "Boboiboy Galaxy" yang memfokuskan kepada pengembaraan angkasa lepas dan kemudian "Boboiboy Movie 2" yang dikeluarkan pada 2019. Siri ini mendapat sambutan yang baik dan melahirkan komuniti peminat yang ramai.