Cara Kenal Pasti Emas samada Tulen atau Tiruan

Jongkong emas

Untuk mengenal pasti perbezaan antara emas tulen dan emas tiruan, anda boleh mengikuti beberapa kaedah yang mudah dan praktikal. Walaupun kaedah ini boleh memberikan petunjuk, cara yang paling sesuai untuk menentukan ketulenan emas adalah melalui pemeriksaan profesional atau menggunakan peralatan ujian emas khas. Berikut adalah beberapa cara untuk mengenal pasti emas tulen dan emas tiruan: 

1. Ujian Ketulenan (Ujian Karat): 

- Lihat sama ada terdapat tanda ketulenan pada barang kemas, seperti 10K, 14K, 18K, 22K atau 24K. 

- Emas dengan ketulenan tinggi (22K dan ke atas) lebih lembut dan mudah tercalar. 

2. Peperiksaan Magnet: 

- Emas tulen bukan magnet. Jika barang kemas anda tertarik pada magnet, barang kemas itu mungkin mengandungi logam lain atau emas tiruan. 

3. Ujian Gigitan: 

- Sejak zaman dahulu, cara tradisional untuk menguji emas adalah dengan menggigitnya. Emas tulen lembut dan boleh meninggalkan kesan jika digigit. Walau bagaimanapun, ini bukan kaedah yang disyorkan kerana ia boleh merosakkan gigi atau emas. 

4. Ujian Teruk: 

- Emas tulen mempunyai berat tertentu. Anda boleh menimbang barang kemas anda dan membandingkannya dengan berat emas tulen yang diketahui. Emas tiruan mungkin lebih ringan atau lebih berat. 

5. Ujian Asid: 

- Peperiksaan ini mesti dilakukan oleh profesional. Ia melibatkan kepingan kecil emas yang diuji dengan titisan asid khas yang boleh menunjukkan ketulenan emas berdasarkan warna yang dihasilkan oleh tindak balas kimia. 

6. Peperiksaan Seramik: 

- Menggosok emas pada permukaan seramik yang tidak bersalut. Emas tulen akan meninggalkan garis kuning manakala emas palsu akan meninggalkan garis hitam. 

7. Peperiksaan Visual dan Taktil: 

- Lihat pada warna dan kilauan emas. Emas tulen biasanya mempunyai kilauan yang lembut tetapi tidak terlalu mencolok. 

- Rasai tekstur perhiasan emas. Emas asli biasanya licin dan tidak mengelupas. 

8. Ujian Ketumpatan: 

- Emas mempunyai ketumpatan lebih kurang 19.3 g/cm³. Anda boleh menguji ini dengan mengukur isipadu air yang dikeluarkan apabila emas direndam dalam air dan kemudian menimbang emas. 

9. Peperiksaan Ultrasonik: 

- Peranti ultrasonik boleh mengukur kelajuan gelombang ultrasonik melalui logam untuk menentukan ketulenan emas. Ini biasanya dilakukan oleh peniaga emas atau ahli gemologi. 


Ingat bahawa masih terdapat risiko penipuan, jadi untuk emas yang mempunyai nilai atau kepentingan yang sangat tinggi, pastikan ia diperiksa oleh penilai emas profesional atau gunakan alat ujian emas yang canggih.