Kenapa di panggil selipar jepun?

Selipar jepun


Istilah "selipar Jepun" atau dalam Bahasa Inggerisnya "Japanese slippers" merupakan istilah yang merujuk kepada sandal getah berselaput sehelai yang sering digunakan dalam kehidupan seharian. Ia dikenali dengan banyak nama lain seperti "flip-flops" di negara-negara berbahasa Inggeris, atau "thongs" di Australia.

"Selipar Jepun" adalah sejenis sandal yang reka bentuknya dipengaruhi oleh selipar tradisional Jepun yang dikenali sebagai "zori." Selipar Jepun moden biasanya diperbuat daripada bahan getah sintetik atau plastik dan ia digunakan sebagai alas kaki yang ringan dan selesa untuk aktiviti santai seperti berjalan di pantai atau memakainya di rumah.

Sejarah singkat selipar Jepun moden berkait rapat dengan selepas Perang Dunia II, ketika askar-askar Amerika yang berkhidmat di Jepun membawa pulang selipar zori sebagai cenderamata. Ini mempopularkan gaya dan fungsi kasut ini di Amerika Syarikat dan kemudiannya di seluruh dunia.

Panggilan "selipar Jepun" mungkin menjadi popular di beberapa komuniti sebagai penghormatan kepada asal-usulnya. Selipar ini mudah dipakai dan dicopot, yang menjadikan ia sangat praktikal dalam pelbagai keadaan, terutama di tempat-tempat yang beriklim panas atau di area pantai.

Pembuatan selipar Jepun moden tidak lagi terhad kepada Jepun, dan ia kini dihasilkan secara besar-besaran di pelbagai negara. Walau bagaimanapun, ia masih kekal sebagai simbol informal dan kemudahan pada hari-hari panas atau untuk aktiviti rekreasi.