Petua Hilangkan Batuk


1. Rendam sebilangan kecil kerak beras ke dalam air suam.  Apabila sudah penuh, minum airnya setiap pagi.

 2. Rebus beberapa biji pisang masak.  Setelah lembut, masukkan santan secukupnya dan sedikit garam dan perasa vanila.  Selepas 20 minit, makan makanan dengan mencampurkan sedikit gula.

3.Masukkan segenggam daun pegaga hingga halus dan tapis untuk mendapatkan air pekat.  Campurkan dengan gula dan reneh selama satu malam.  Minum dua kali seminggu.

4. Campurkan dua sudu teh madu lebah (pastikan ia asli) dengan air suam.  Kacau hingga sebati kemudian minum tiga kali sehari.

5. Untuk batuk rejan, terutama di tekak, ambil jus lemon.  Kemudian campurkan dengan sedikit kicap dan madu lebah dan minum.

6. Ambil 1/4 biji pala, 1/2 lemon dan sedikit minyak kayu putih.  Pala parut, jus lemon diperah, ambil airnya sahaja.  Pala parut dan jus lemon dicampur dengan kulit kayu putih.  Gosokkan bahan dengan lembut di dada.  Lakukan tiga kali sehari selama seminggu.

7. Sekiranya anda mengalami batuk yang berterusan, ambil lapan helai daun pudina dan rebus dengan beberapa bahagian gula batu selama lima minit.  Minum airnya beberapa kali supaya batuk anda tidak berterusan.  Setiap rebusan mesti menggunakan lapan helai daun pudina.

8. Untuk menghilangkan batuk rejan yang berpanjangan, terutama pada anak-anak, ambil gula Melaka, hancurkannya menjadi kepingan kecil dan berikan kepada anak anda dan makan seperti gula-gula.  Lakukan beberapa kali sehingga sembuh.

9. Bagi anda yang sering batuk, petua paling mudah untuk melegakannya dengan mengambil sejumlah besar madu lebah, lebih baik mencampurkan sedikit air tetapi jangan terlalu cair.  Kemudian campurkan sedikit jus lemon.  Sebaiknya minum setiap malam sebelum tidur.

10. Ambil lemon sunkist dan buat lubang berbentuk salib di tengahnya.  Masukkan gula batu ke dalam lubang.  Letakkan lemon di dalam periuk di tengah nasi yang telah kering dan tutup periuk.  Setelah nasi dimasak, ambil lemon dan makan sambil didahului selawat.  Ulangi setiap kali anda memasak nasi sehingga sembuh.  Selain melegakan batuk, nasi akan berbau wangi.