Bagaimana jika motorsikal ada gear undur


Motosikal memang menjadi pilihan utama sebagai alat pengangkutan yang paling praktikal untuk semua orang. Tidak hairanlah sangat mudah untuk mencari motosikal di setiap jalan setiap kampung hingga ke bandar-bandar besar.  Sebenarnya, sangat mudah untuk menemui hampir setiap rumah di lorong-lorong yang sempit, sebuah motosikal pelbagai jenis atau jenama diletakkan.

Soalan terbesar kita tentang motosikal ini, pernahkah anda memikirkannya;  mengapa motor tidak mempunyai gear terbalik (R) aka Reverse?

Sebenarnya, jika anda memikirkannya secara praktikal, pengeluar motosikal pastinya mudah menambahkan komponen mekanikal untuk gear terbalik (R) ini.

Beberapa faktor iaitu keselamatan, berat kenderaan, kecekapan kos, akan menjadi sebab utama. 3 sebab boleh terjadi seperti berikut;  Faktor keselamatan, kerana untuk menjalankan motosikal, keseimbangan yang sangat baik diperlukan, jika seorang pemula melakukan peralihan gear terbalik dikhuatiri akan berlaku lebih banyak kemalangan, terutama anak-anak dan ibu yang sering gagal memberi tumpuan dan tidak memahami ciri kenderaan mereka.  Menghidupkan arah isyarat giliran sering salah, mungkin gear R disalah anggap sebagai Racing aka gear sebagai kelajuan untuk pergi berlumba

Sebab kedua, kerana motosikal itu pada mulanya berfungsi sebagai alat pengangkutan yang mudah dan praktikal, tentu saja berkaitan dengan berat kenderaan dan waktu. Dengan menambahkan komponen mekanikal gear undur (R), ia pasti akan menambah berat kenderaan, menjadikan pemanduan kurang selesa, terutama ketika membawa barang atau penumpang, kedudukan kaki dapat berubah kerana saiz enjin blok mungkin semakin besar.

Itu hanya hanya berat motor, sekarang menerangkan tentang masa, tentu saja jika anda menukar transmisi ke gear R yang salah, ia akan membuang masa, belum lagi pergeseran yang mungkin gagal atau sukar dilakukan, ia akan melambatkan motor, masa membeli tentu akan menjadi kurang praktikal.

Beberapa kes telah dijumpai bahawa motor boleh bergerak ke belakang kerana faktor 'x' yang akhirnya membingungkan dan berbahaya untuk memandu.  Pada gear 1 ketika menggunakan petrol motor bergerak ke belakang!  Kes ini tidak pernah dijumpai dalam jenis motosikal dua lejang. Tetapi bagaimana jika gear terbalik digunakan pada motor automatik, tentu akan lebih berbahaya?

Sebab ketiga adalah untuk mengurangkan kecekapan kos. Sebab ini bukan sahaja mensasarkan kos pengeluaran pengeluar tetapi juga kos penjagaan pelanggan sendiri.  Ya, tentu saja, kerana enjin kenderaan mempunyai usia yang semakin menyusut, kehausan komponen memerlukan penyelenggaraan dan bahkan penggantian komponen mekanikal, termasuk komponen gear R ini. Sudah tentu, mudah untuk meneka bahawa kos penggantian dan perkhidmatan akan menambah kos yang mesti dibayar oleh pemilik kenderaan.